مقالات

دلایل خنک نکردن کولر خودرو

دلاسل کار نکردن کولر خودرو ، دلایل خنک نکردن کولر خودرو ، چرا کول خودرو خنک نمیکند ، امدادخودرو در نطنز ، امدادخودرو نطنز ، امداد خودرو در نطنز

سیستم خنک کردن کولر خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این سیستم به منظور خنک کردن هوای داخل خودرو و بهبود شرایط راحتی سفر برای مسافران نصب شده است. خنک نکردن کولر خودرو ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عدم کارکرد صحیح سیستم سرمایشی کولر یا کثیفی و خرابی قطعات باشد. برای رفع مشکل، ابتدا باید علت آن را شناسایی کرده و سپس نسبت به اصلاح آن اقدام کرد. در این راستا دلایل خنک نکردن کولر خودرو را برایتان توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:  امداد خودرو در نطنز

دلاسل کار نکردن کولر خودرو ، دلایل خنک نکردن کولر خودرو ، چرا کول خودرو خنک نمیکند ، امدادخودرو در نطنز ، امدادخودرو نطنز ، امداد خودرو در نطنز

 

کثیفی و خرابی کندانسور

از قطعات سیستم خنک‌کننده خودرو می‌توان به کندانسور یا رادیاتور کولر اشاره کرد. گاز پس از عبور از کندانسور، خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. این قطعه در قسمت جلویی اتومبیل و مقابل رادیاتور آب قرار دارد؛ به همین دلیل در معرض آلودگی‌هایی همچون خاک، حشرات، تکه‌های گیاهان و غیره قرار می‌گیرد.

کثیف بودن کندانسور خودرو نیز به گرم شدن آن منجر شده و مشکلاتی همچون اختلال در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب خودرو در سرعت‌های پایین همچون ترافیک را به وجود می‌آورد. خرابی فن کندانسور نیز یکی از دلایل خنک نکردن کولر خودرو است. فن کندانسور با عملکرد خود به خنک شدن سریع گاز و تبدیل آن به مایع کمک کرده و هر گونه خرابی یا اختلال در آن در عملکرد کولر اختلال ایجاد می‌کند.

کثیفی اواپراتور یا تبخیرکننده

عبور دائمی هوا باعث می‌شود یک لایه خاک روی اواپراتور قرار بگیرد. یکی از دلایل خنک نکردن کولر خودرو، کثیفی اواپراتور است. کثیفی اواپراتور علاوه بر اختلال در عملکرد کولر به ایجاد بوی نامطبوع کولر و به خطر انداختن سلامتی انسان نیز منجر می‌شود؛ زیرا آن کثیفی محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها است. تمیز کردن مستقیم اپراتور سخت است اما ما یک راه حل ساده را برای این کار به شما آموزش می‌دهیم.

  • دریچه ورود هوا را روی حالت چرخش داخل اتومبیل قرار دهید.
  • خودرو را روشن کرده و فن را روی کمترین میزان خود تنظیم کنید.
  • مخلوط ۸ الی ۱۰ لیتر آب جوش و ۵.۰ لیتر الکل صنعتی را درون یک ظرف ریخته و جلوی صندلی شاگرد زیر داشبورد قرار دهید.
  • کولر خودرو باید ۴۰ دقیقه روشن بماند تا آب ولرم شود.
  • با مشاهده لوله خروجی آب کولر شاهد خروج کثیفی‌ها هستید.

دقت کنید که در تمامی مراحل درب‌های خودرو باید بسته باشند.

دلاسل کار نکردن کولر خودرو ، دلایل خنک نکردن کولر خودرو ، چرا کول خودرو خنک نمیکند ، امدادخودرو در نطنز ، امدادخودرو نطنز ، امداد خودرو در نطنز

خرابی کمپرسور، ترموستات و مجموعه برق‌رسانی به کولر خودرو

خرابی کمپرسور: یکی دیگر از دلایل خنک نکردن کولر خودرو، خرابی کمپرسور است. با خرابی بوبین و کلاچ کمپرسور یا حرکت نکردن آن توسط تسمه دینام در عملکرد کولر اختلال ایجاد می‌شود.

خرابی ترموستات: ترموستات معمولاً روی اواپراتور نصب می‌شود تا زمانی که دمای اواپراتور به صفر درجه نزدیک می‌شود به منظور جلوگیری از یخ زدگی و خرابی قطعه کمپرسور را قطع کند. کاهش حجم ورودی حجم هوای خنک و قطع شدن زود هنگام کمپرسور از نشانه‌های خرابی ترموستات کولر خودرو است.

خرابی مجموعه برق‌رسانی به کولر: اگر سیستم برق‌رسانی کولر مانند سوکت‌ها، سیم‌ها، رله و فیوز کولر، فشنگی کولر، فن، کلید AC و غیره خراب شوند به خنک کردن کولر یا روشن نشدن کولر خودرو منجر می‌شود.

 

تصویر یک

کپشن: خرابی کمپرسور، ترموستات و مجموعه برق‌رسانی به کولر خودرو

جمع بندی

عدم خنک کردن کولر خودرو ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور خودرو شود؛ بنابراین حفظ و نظافت مناسب کولر خودرو و اطمینان از کارکرد صحیح آن برای راحتی و ایمنی در سفر بسیار حائز اهمیت است. برای رفع مشکل باید ابتدا مشکل را شناسایی و برطرف کنیم. کثیفی و خرابی کندانسور، اواپراتور، کمپرسور، ترموستات و اختلال در مجموعه برق‌رسانی کولر از دلایل خنک نکردن کولر خودرو هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *