مقالات

علایم خرابی شمع خودرو

Car pile

شمع خودرو یک قطعه کوچک است که با تولید جرقه، سوخت را در سیلندرهای موتور به اشتعال می‌آورد. سیلندرهای موتور خودرو شامل فضایی هستند که در آن سوخت و هوا با فشار بالا به صورت احتراقی به هم می‌رسند تا انرژی مورد نیاز را تولید کنند. با خرابی این قطعه مهم، علائمی در خودرو ظاهر می‌شود که در ادامه به علایم خرابی شمع خودرو می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید:  امداد خودرو در نطنز

 

علایم خرابی شمع خودرو ، دلایل خرابی شمع خودرو ، امدادخودرو در نطنز ، امدادخودرو نطنز ، امداد خودرو در نطنز

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

ظاهر شمع خودرو نیز می‌تواند نشانگر وجود مشکلاتی در خودرو باشد. یکی از علایم خرابی شمع خودرو، کثیف شدن آن است. در صورتی که شمع‌ها بیش از حد کثیف شده باشند، دیگر قادر به انجام عملیات سوخت‌گیری به صورت مطلوب نیستند و به تدریج کارایی خود را از دست می‌دهند.

یک شمع معیوب ممکن است در ظاهر خود دارای نشانه‌هایی زیر باشد:

  • وجود کربن سیاه و ضخیم در فضای خالی بین انتها جرقه‌گیر و قطعه فلزی قلاب مانند
  • وجود کربن سیاه و ضخیم در قسمت انتهایی شمع (شکاف را نمی‌پوشاند)
  • باقی ماندن لکه‌های روغن در انتهای شمع خودرو
  • زیاد یا کم بودن فاصله بین سوزن شمع و الکترود آن
  • وجود ترک یا شکستگی

علائم فنی خرابی شمع خودرو

علائم فنی خرابی شمع خودرو شامل موارد زیر است:

سوختن ناقص سوخت

یکی از علائم خرابی شمع‌ها، سوختن ناقص سوخت و افزایش آلایندگی است. با سوختن ناقص سوخت در خودرو، چراغ چشمک‌زن هشدار نیز روشن می‌شود.

مصرف بیش از حد سوخت

یکی از علایم خرابی شمع خودرو کاهش بازده سوخت و افزایش دفعات سوخت‌گیری است. با شمع‌های معیوب یا کثیف، میانگین مصرف سوخت تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وجود مشکل در دور کند موتور

صدای زخمت، خشن و لرزان موتور در دور کند نشان‌دهنده از کار افتادن شمع‌ها است. لرزش به وجود آمده در گذر زمان به سایر قطعات خودرو آسیب می‌زند.

مشکل در استارت و شروع به کار کردن خودرو

بعد از مشکلات باتری یکی از دلایل عمده در استارت نخوردن خودرو یا به سختی روشن شدن آن، خرابی شمع‌ها است.

کاهش میزان شتاب خودرو

با شمع‌های معیوب یا کثیف تا حدود ۴۰ درصد از شتاب خودرو کاسته می‌شود.

چرا تعویض به موقع شمع معیوب اهمیت دارد؟

بسته به شرایط خاص ممکن است خرابی شمع خودرو باعث خرابی قطعات دیگر موتور شود. شمع‌های از کار افتاده یا خراب می‌توانند باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور و حتی آسیب به سیستم احتراق موتور شوند؛ به همین دلیل ذوب شدن شیرهای سر سیلندر و سوراخ شدن سر سیلندر از دیگر علایم خرابی شمع خودرو است.

اگر شمع‌ها بیش از حد کثیف شوند، می‌توانند باعث افزایش روغن در سیلندرها و افزایش احتمال خرابی موتور شوند. بنابراین توصیه می‌کنم که شمع‌های خودرو را به صورت منظم بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید تا جلوی هرگونه خرابی موتور را بگیرید.

 

علایم خرابی شمع خودرو ، دلایل خرابی شمع خودرو ، امدادخودرو در نطنز ، امدادخودرو نطنز ، امداد خودرو در نطنز

 

جمع بندی

پس از مدتی استفاده و به دلیل دمای بالایی که در داخل سیلندر به وجود می‌آید، شمع‌ها دچار خرابی و کاهش کارایی می‌شوند. مشکل در استارت خوردن خودرو، افرایش مصرف سوخت، روشن ماندن چراغ چشمک‌زن هشدار، کاهش شتاب خودرو و لرزش در دور کند از علایم خرابی شمع خودرو است.

این کاهش کارایی می‌تواند در موارد بسیار شدید، منجر به خرابی قطعات داخلی موتور شود؛ بنابراین، توصیه می‌کنم که پس از گذشت زمان مشخصی (بسته به نوع خودرو و تعداد کیلومترهای طی شده)، شمع‌های خودرو عوض کنید تا کارایی و عمر موتور افزایش یابد.

امتیاز شما به این صفحه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *